Elektrisch rijden

…doen of niet…

De vraag is eerder… tot wanneer kunnen we het vermijden…
Met de huidige dieselprijzen (die nu “dankzij” de corona-crisis) naar beneden tuimelen zou je de boot nog even kunnen afhouden, maar met een excelletje en wat rekenwerk blijkt het wel stukken goedkoper te zijn om elektrisch te rijden…

Toegegeven, niet “alles” kan je zomaar elektrisch doen. M’n tripje van vorige zomer om naar een klant in Brugge te rijden en vervolgens door te rijden naar een event in Luxemburg… tja… dat zal moeilijk worden.

Na wat wikken en wegen (en vooral héél veel tellen) is het een Tesla geworden. 2dehands natuurlijk, want voor nieuwe wagen gaat geen enkele tel-oefening positief uitdraaien.

Running kost wordt ongeveer een 0,07eur/km. Deze kost is zonder taxen, zonder slijtage, aankoop enz… puur de kostprijs per kilometer in elektriciteit.
De running kost van m’n huidige XC90 diesel ligt ongeveer op 0,12/0,14eur/km. Wederom puur aan Diesel.
Het grote verschil tussen de 2 wagens is dat bij de ene een hoop verkeersbelastingen bijkomt, meer onderhoudskosten en zelfs bijkomende kosten voor in de LEZ rond te rijden… De volvo is dus duidelijk de duurste vogel…

Ook aan het opladen moet worden gedacht. Want opladen tegen 16A (220V) zal soms te nipt zijn met de uren die beschikbaar zijn in de nacht…
De laadpaal-info komt zeker in een volgende post!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *